Jak się regenerować po bieganiu?

0



 

Sen – najlepsza regeneracja

Choć wydawałoby się, że podczas snu nic się szczególnego nie dzieje, to jednak jest inaczej. To wtedy najintensywniej przebiegają procesy samonaprawcze w naszym organizmie, odbudowują się tkanki, a wyłączenie aktywności ośrodkowego układu nerwowego pozwala odpocząć od stresów dnia codziennego, również tych związanych z treningami. Zadbaj więc o wystarczającą ilość snu w ciągu doby  – najlepiej około 8h, to wystarczająco dużo by organizm nabrał sił witalnych i energii do kolejnych treningowych wyzwań. Jakość snu powinna być również jak najlepsza, na wygodnym łóżku i w pomieszczeniu o dobrej wentylacji.

Kąpiele lodowe i krioterapia

Pomimo rozbieżnych zdań dotyczących skuteczności, warto ich spróbować, ponieważ mają bardzo pozytywne działanie na organizm. Pomagają pozbyć się produktów przemiany materii, dzięki ciśnieniu hydrostatycznemu, które oddziałuje na mięśnie, mamy do czynienia z niewielką kompresją, która m.in. poprawia ukrwienie oraz elastyczność żył. Nade wszystko dają jednak uczucie wielkiej świeżości i lepsze samopoczucie, które jest przecież najważniejsze. Kąpiele lodowe stosują nawet tacy zawodnicy jak Paula Radcliffe czy Mo Farah i jak widać – służą im, więc spróbuj i Ty.

Jeśli masz taką możliwość – warto skorzystać także w ciężkim cyklu treningowym, z komory kriogenicznej. Wizyta w takiej komorze stymuluje bardzo wyraźnie mikrokrążenie krwi. Zapewnia to odpowiednie ciśnienie śródtkankowe – pomagając w ustąpieniu obrzęków i szybszym gojeniu się stanów zapalnych lub urazów, wpływa także na  zwiększenie elastyczności i odporności na rozciąganie ścięgien.

mo farah
Kąpiele lodowe stosuje m.in. Mo Farah – Ty też spróbuj! / fot. simonfreeman.co.uk

 

Masaż biegacza

Biegacze często korzystają z nich po maratonie, odczuwając znaczną poprawę samopoczucia oraz mniejszą bolesność mięśni. Jest to skutkiem pozytywnego działania na poszczególne tkanki. Tak jak w przypadku kąpieli lodowych masaż pomaga pozbyć się z organizmu produktów metabolizmu. Poprawia ukrwienie i przyspiesza gotowość organizmu do kolejnego wysiłku. Pomimo dobroczynnego działania masaży, warto jednak powierzyć tę kwestię specjaliście, który wykona Ci masaż stricte sportowy pomagając najbardziej obciążonym partiom mięśni.

Komentarze Facebook