Jak się regenerować po bieganiu?

0



 

Regeneracja poprzez jedzenie oraz nawodnienie

Odpowiednia strategia żywieniowa pomoże lepiej znosić wysiłek treningowy i radzić sobie z nadwyrężeniem mięśni oraz mikrouszkodzeniami. Posiłki potreningowe powinny zawierać odpowiednią ilość węglowodanów i białek – aby przyspieszyć odzyskiwanie zapasów glikogenu w mięśniach, a także wpływać na odbudowę mięśni po wysiłku. Przykładowo:  Spożycie 6-20 gramów aminokwasów i 30 – 40 g węglowodanów o wysokim IG w ciągu trzech godzin po wysiłku i bezpośrednio przed wysiłkiem – wykazuje wpływ na znaczne stymulowanie syntezy białek mięśniowych.

Woda podczas okresu regeneracji powysiłkowej pomaga zmniejszyć lepkość krwi pozwalając na swobodną cyrkulację potrzebnych składników odżywczych, a także jest niezbędna do eliminowania toksyn.  Pomaga także w radzeniu sobie z kwaśnym środowiskiem jakie panuje w naszym organizmie po ciężkim treningu. Po raz kolejny zwracamy uwagę też na to by była to dobra woda o wysokiej zawartości minerałów!

Sauna dla biegacza

Jej zalety można by wymieniać długo, choć najważniejsze z nich to przede wszystkim:

  • Zmniejszenie napięcia mięśniowego
  • Pobudzanie gruczołów potowych odpowiedzialnych za termoregulację
  • Poprawa ukrwienia
  • Wysycanie krwi tlenem
  • Hartowanie i uodpornienie organizmu na infekcje
  • Zmniejszenie ilość kwasu mlekowego we krwi

Pomimo tylu zalet, biegacz powinien być bardzo ostrożny podczas korzystania z sauny, ponieważ istnieje cały szereg przeciwwskazań do korzystania z niej, jak np. choroby zakaźne, otwarte rany, astma czy padaczka. Dlatego też zanim zdecydujesz się na pierwszą wizytę w saunie, skonsultuj się z lekarzem by upewnić się, że nic nie stoi na przeszkodzie aby z niej korzystać.

Pamiętaj też, że wysoka temperatura jaka tam panuje, wyjaławia organizm z mikroelementów dlatego saunę należy stosować TYLKO po treningu i pamiętać o natychmiastowym uzupełnieniu płynów, najlepiej wysokozmineralizowaną wodą.

 

Odzież pomagająca w regeneracji

Specjalnie zaprojektowana odzież kompresyjna – do pomocy w treningu oraz w przyspieszaniu potreningowej regeneracji (poprzez zjawisko kompresji). Zmieniając kinetykę mleczanu we krwi sportowca – powoduje, że kwas mlekowy – powstający w mięśniach podczas wysiłku jest w szybszym tempie odprowadzany z mięśni poprzez poprawę przepływu krwi.  Drugą korzyścią jest większa ilość tlenu, który dociera do mięśni i pomaga w sprawnym funkcjonowaniu podczas wysiłku oraz lepszej regeneracji.

Kolejnym fajnym rozwiązaniem jest odzież sportowa – opaski na łydki, kolana i skarpety z tkaniny wzbogaconej w półprzewodniki, która w połączeniu z ciepłem ciała wzmacnia regenerację poprzez poprawę krążenia krwi w skórze i tkance mięśniowej.

Odzież kompresyjna
Odzież kompresyjna może pomóc w regeneracji, ale warto ją stosować już w trakcie treningów/ fot. www.centurionrunning.com
Komentarze Facebook