Bieganie rano czy wieczorem?

0

 

Biegacze poranni wykazują wyższy stopień motywacji - może to przez te tajemnicze ranne widoki / fot. thenextweb.com
Biegacze poranni wykazują wyższy stopień motywacji – może to przez te tajemnicze widoki? / fot. thenextweb.com

 

 

Korzyści i wady występują zarówno podczas biegania rano jak i wieczorem:

 

BIEGANIE RANO

Zalety:

– jeśli już uda Ci się wstać i wyjść to masz przynajmniej pewność, że Twoja motywacja do działania jest naprawdę silna,

– od rana masz w sobie energię do codziennych obowiązków przez endorfiny, które się wydzieliły podczas porannej przebieżki,

– jako nieliczny/nieliczna możesz obserwować piękne wschody słońca, które są często o niebo lepsze od zachodów obserwowanych przez większość,

– rano jest z reguły bezpieczniej – ścieżki biegowe są bardziej puste i mniej jest na nich osób potencjalnie niebezpiecznych, które są często pijane, lub agresywnych i zaczepiających grupek,

– trening masz już „z głowy” i po codziennych obowiązkach masz czas na inne zajęcia,

– na ścieżkach biegowych jest mniejszy tłok więc możesz lepiej skupić się na swoich przemyśleniach – jesteś tylko Ty i Twoja ścieżka, z reguły ranne treningi są bezpieczniejsze,

– rano z reguły (zwłaszcza w dużych miastach) jest lżejsze od spalin powietrze, po zmniejszonym nocnym ruchu ulicznym,

– Twój organizm po pewnym czasie przyzwyczaja się do wysiłku rannego co powoduje, że potem na zawodach biegowych, które zazwyczaj są przeprowadzane rano – czujesz się lepiej. Twoje poranne zachowania przedbiegowe (ranne wstawanie, posiłek, korzystanie z toalety i bieg) są dla Twojego organizmu taką mini symulacją przygotowań do startu w zawodach,

– Twój sen ulega polepszeniu, wieczorne treningi często powodują zaburzenia snu z powodu podwyższenia poziomu hormonu – kortyzolu podczas wysiłku.

 

Wady:

– w łóżku tak ciepło i wygodnie, za oknem zimno, a Ty musisz wyjść na trening – to zdecydowany minus i najczęstsza wymówka aby rano zostać jeszcze chwilkę w objęciach Morfeusza,

– trzeba wstać z łóżka wcześnie lub… bardzo wcześnie, a nie każdy to lubi,

– bieganie  często wyciąga energię – gdy biegasz wieczorem po treningu możesz swobodnie wypoczywać, niektórzy skarżą się, że gdy biegają rano – często wymęczeni i obolali muszą mimo zmęczenia spełniać swoje obowiązki przez cały dzień,

– mięśnie są zastałe po nocy i trudniej jest je rozruszać – w przypadku porannego biegania konieczne jest wykonanie porządnej rozgrzewki,

– często biega się na czczo – co nie jest najlepsze dla efektywności naszych treningów,

– gdy Twój żołądek nie lubi wysiłku od razu po jedzeniu możesz mieć problem gdyż poranne bieganie cechuje to, że zjada się na szybko coś energetycznego (np. banan lub bułka z miodem) i praktycznie od razu idzie się biegać,

– może spotkać Cię niezapowiedziana wizyta w „krzaczkach” jeśli Twój organizm nie zdążył się jeszcze wyregulować na poranny wysiłek,

– z powyższych powodów ciężko się zmusić do trudnej jednostki treningowej np. interwałów czy biegów ciągłych w II zakresie, rano organizm najchętniej zrobiłby jedynie lekką dyszkę.

 



Komentarze Facebook