Dlaczego nie wolno siadać za metą? Czyli o zapaści ortostatycznej.

0



 

JAK ZAPOBIEGAĆ OMDLENIU?

Po biegu – od razu nie siadamy, ani nie kładziemy się bezwiednie, a także staramy się nie stać opierając się w wyczerpaniu o barierki.

Co robimy? Nadal się ruszamy – maszerujemy, od kliku do kilkunastu minut, co pomoże nam podtrzymać przepływ krwi w ciele i szybciej dostanie się ona do organów wewnętrznych, w tym do mózgu.

SYMPTOMY OMDLENIA

Możliwe są : zawroty głowy, „mroczki” przed oczami, zaburzenia widzenia, uczucie fali gorąca, bladość twarzy  lub mdłości.

Jednak trzeba podkreślić, że nie każda osoba odczuwa symptomy tego, że za chwilę straci przytomność.

POMOC W PRZYPADKU OMDLENIA

W przypadku dużych biegów masowych – często organizatorzy gwarantują dużą ilość osób z opieki medycznej oraz obsługi biegu, które w razie potrzeby zajmą się osobą, która za linią mety siada wyczerpana lub kładzie się na ziemi ze zmęczenia.

Jeśli jednak jest to mniejszy bieg – może być z tą obstawą trudniej – dlatego jeśli widzisz takiego kogoś, a Ty masz więcej sił – pomóż koledze/koleżance w trudnej chwili – podejdź do niego i zaproponuj mu aby wstał i pochodził (najlepiej pomóż mu wstać) lub jeśli nie jest w stanie wstać – staraj się ułożyć go tak aby nogi miał wyżej od reszty ciała i zawiadom o takiej osobie organizatora/obsługę medyczną.

Nogi do góry

Główna pomoc osobom, które nie są w stanie wstać i chodzić po biegu to ułożenie takiej osoby w pozycji takiej aby nogi były wyżej od reszty ciała (czasem stosuje się dodatkowo okładanie lodem lub masaż w kierunku serca). W większości przypadków takie postępowanie powoduje znaczną poprawę stanu zdrowia wycieńczonego biegacza. Po kilku minutach dochodzi on do siebie, zaczyna się lepiej czuć i wtedy może przejść do pozycji siedzącej i tak pobyć kilka minut, a następnie powoli pozwala mu się zacząć chodzić.

Gdy jednak po kilkunastu minutach nie ma żadnej poprawy w stanie zdrowia trzeba zastosować inną formę pomocy (dożylne podanie elektrolitów lub odwiezienie do szpitala).

 

omdlenie podczas biegu
Nogi do góry to najlepszy sposób na uratowanie od omdlenia./ fot. suntimes.com

 

Nie masz się jednak czego obawiać – uczucie zbliżającego się omdlenia po biegu jest znane większości biegaczy, jest to całkowicie naturalna reakcja obronna naszego wymęczonego organizmu na wysiłek jaki mu zafundowaliśmy. Ważne aby zastosować się do wskazówek jak zapobiec zapaści, bo czasem warto pamiętać z zawodów także to co za metą.

Komentarze Facebook