Jakie efekty daje bieganie?

0

Jakie efekty daje bieganie? Bieganie zmienia człowieka w bardzo dużym stopniu. To trochę tak jak gdyby ktoś narodził się na nowo. Odkrywa w sobie nowe możliwości, o których wcześniej nie miał pojęcia, staje się członkiem naprawdę wielkiej społeczności, nabywa pewności siebie i utwierdza się w przekonaniu o własnej wartości. Zaczyna się realizować, ale też zmienia się jego wygląd, zdrowie oraz sposób postrzegania świata. Jakie efekty daje bieganie?

Tych zmian jest na tyle dużo, że niektórych z nich nawet trudno dostrzec. Jest to w dużym stopniu skutkiem pewnego rodzaju sportowej internalizacji – niektóre zachowania, które kiedyś mogłyby nam się wydawać dziwne lub pozbawione sensu, teraz są elementem naszej codzienności. A wszystko przez zmiany, które są nieodłącznym następstwem trenowania biegania. Dziś chciałbym zająć się tą właśnie kwestią czyli tym jakie efekty daje nam bieganie, a konkretnie jakie zmiany wywołuje w człowieku.

Jakie efekty daje bieganie? Aby w pełni uzmysłowić sobie złożoność zmian jakie zachodzą w biegaczu w skutek zanurzenia się w biegową pasję należy podzielić je na kilka kategorii.

  • zmiany osobowości 
  • zmiany percepcji świata
  • zmiany fizyczne
  • zmiany zdrowotne

 

Jakie efekty daje bieganie? – zmiany osobowości

  • Osobowość człowieka jest kształtowana przez całe życie. Na kształt osobowości wpływa bardzo wiele czynników, m.in. wrodzone cechy biofizyczne, kontakt z określonymi osobami, ale także rola jaką człowiek pełni w społeczeństwie.
  • Gdy człowiek staje się biegaczem, to bez względu na etap w swoim życiu, w jakim się aktualnie znajduje – zaczyna się bardzo zmieniać pod względem zachowania. Początkowe oddziaływanie na jego osobowość jest tym silniejsze im większe jest jego zaangażowanie w nową pasję.
  • Na ogół są to zmiany bardzo pozytywne – człowiek zaczyna dostrzegać w sobie drzemiący potencjał, staje  się bardziej pewny siebie, zaczyna mieć wyraźniej zarysowane cele i lepiej znosi problemy dnia codziennego. To oczywiście bardzo ogólne założenie, ponieważ każdy człowiek inaczej wplata pasję do swojego życia.

U osób, które trenują 1 czy 2 razy w tygodniu, bieganie nie będzie dokonywać tak silnych transformacji osobowości jak tym, którzy na bieganie poświęcają 5 czy nawet więcej dni w tygodniu.

Tak czy inaczej siła z jaką zachodzą zmiany w osobowości człowieka jest imponująca. A jakie efekty daje bieganie w praktyce? Wielu ludzi ze skrytych i nieśmiałych introwertyków stało się wulkanami energii, pełnymi optymizmu i endorfin ekstrawertykami. Przebojowość, bardziej trzeźwe spojrzenie na świat oraz większa odporność na stres to tylko niektóre z pozytywnych cech biegania w kwestii rozwoju osobowości. Wielu też znalazło wsparcie, którego wcześniej w swoim środowisku znaleźć nie mogli, stąd (może nieco zbyt uogólnione) powiedzonko, że bieganie jest lekiem na wszystko.

Istotną zmianą w osobowości człowieka jest także nabywanie umiejętność marzeń i realizowanie ich. Wielu ludzi nie ma odwagi marzyć. Bieganie pozwala rozbudzić wyobraźnię, otwierając umysł na nowe wyzwania i cele, które kiedyś wydawały się całkiem poza zasięgiem.

 

jakie efekty daje bieganie?
Jakie efekty daje bieganie? Nastąpią jeśli będziesz konsekwentny i nastawiony na cel!

 

Jakie efekty daje bieganie? – zmiany percepcji świata 

Nie znam drugiej takiej grupy społecznej, której spojrzenie na świat jest tak silnie pryzmatyczne. Bieganie jakby zakrzywia wymiary rzeczywistości, powodując, że świat, który obserwujemy na każdym kroku przypomina nam o tym, że jesteśmy biegaczami. Polna droga pośród kwiatów jest dla wielu urocza i malownicza – dla Ciebie jest przede wszystkim świetna do biegania.

Pies sąsiada jest bardzo ładny – nie pamiętasz rasy, ale zastanawiasz się czy dałby z Tobą radę przebiec maraton. Na dworze wieje silny wiatr – ludzie się martwią czy nie pourywa im dachów – Ty masz inny dylemat – jaki zrobić trening w taką pogodę. To absurdalne jakby się wydawać mogło podejście do świata jest elementem codzienności prawie każdego ,,wkręconego” w bieganie. Jest to nawet śmieszne, o ile nie przyjmuje jakiś skrajnych form, kiedy człowiek poza bieganiem nie widzi innego świata.

Bieganie – efekty

Świat, który postrzega biegacz nie jest już tylko jego środowiskiem życia czy miejscem zamieszkania. Dla niego jest to swego rodzaju poligon doświadczalny, który stawia coraz to nowe wyzwania – maraton w Nowym Jorku, bieg przez Saharę, ultramaraton w Alpach czy nawet bieg po schodach najwyższego budynku świata to marzenia setek tysięcy biegaczy, którzy właśnie w takich kategoriach postrzegają swoją planetę – planetę wyzwań.

Zmiany percepcji obejmują także system relacji na linii biegacz – osoba niebiegająca. O ile istnieje grupa biegaczy, która swoją pasję realizuje spokojnie, prowadząc przy tym normalne pozasportowe życie, spotykając się również z osobami spoza środowiska, o tyle jest również sporo osób, które nie potrafią funkcjonować z niebiegającymi grupami, a raczej nie znajdują z nimi wspólnego tematu. Taka bezkompromisowość jest jednym z ujemnych efektów biegania i niestety trzeba się z nią liczyć, a w przypadku zauważenia u siebie – walczyć.

 

Jakie efekty daje bieganie? – zmiany fizyczne

  • To oczywiście te, które są najbardziej widoczne. Najbardziej oczywistym efektem biegania jest stopniowa redukcja masy ciała oraz tkanki tłuszczowej. Od razu warto podkreślić, że dotyczy to osób, które zaczynają biegać regularnie kilka razy w tygodniu po minimum 30-40 minut. Niektórzy chcą szybkich efektów wykonując zaledwie jeden trening w tygodniu – to by było zbyt proste. Bieganie odchudza, ale tylko wtedy gdy jest praktykowane z pewną regularnością.
  • Oprócz zmian w samej masie ciała, zaczynają się również zarysowywać ukryte wcześniej pod tkanką tłuszczową, mięśnie – zwłaszcza łydek, czworogłowe oraz brzucha. Oczywiście istnieje spora dysproporcja pomiędzy rozwojem mięśni kończyn dolnych i górnych dlatego też oprócz samego biegania warto wykonywać siłowe ćwiczenia uzupełniające, które rozwiną dodatkowo takie mięśnie jak: bicepsy, tricepsy, mięśnie pleców czy też barków. Nie chodzi oczywiście o rozbudowanie ich do nie wiadomo jak dużych rozmiarów, ale o wzmocnienie tych mniej aktywnych w biegu partii mięśniowych, a przy okazji nadania swojej sylwetce większej proporcjonalności. Mamy więc kolejną odpowiedź na pytanie jakie efekty daje bieganie? Bardziej atrakcyjny wygląd!
  • Niestety wielu biegaczy oprócz samego biegania nie wykonuje żadnych innych ćwiczeń i jakie efekty daje bieganie wówczas? Nie takie jak byśmy tego oczekiwali co skutkuje sporą liczbą bardzo chudych zawodników, którzy wyglądają wręcz rachitycznie. Dlatego też ławeczka do brzuszków, niezbyt ciężkie kilkukilogramowe hantelki czy chociażby lateksowa taśma do ćwiczeń powinny się znaleźć w domu każdego biegacza, który chce nie tylko być chudy, ale też wyglądać zdrowo i proporcjonalnie, a co najważniejsze zmniejszyć ryzyko kontuzji!

 

jakie efekty daje bieganie?
Jakie efekty daje bieganie? Przede wszystkim przewagę nad tymi, którzy nie są aktywni!

Jakie efekty daje bieganie – zmiany zdrowotne

One powinny cieszyć najbardziej. Właściwie to gdybyśmy chcieli podać wszystkie pozytywne skutki biegania oddziałujące na nasze zdrowie, mielibyśmy bardzo długą listę. Oczywiście najbardziej znamiennym efektem biegania jest po prostu lepsze samopoczucie na co dzień, ale ono jest tak naprawdę tylko wypadkową całego szeregu przemian, jakie następują w naszym organizmie

Jakie efekty daje bieganie? Do najważniejszych zdrowotnych efektów biegania należą:

  • niższe ciśnienie tętnicze, które znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej
  • obniżony poziom cholesterolu, który zmniejsza ryzyko miażdżycy
  • niższe tętno spoczynkowe – układ oddechowy pracuje wydajniej, do komórek jest dostarczana większa ilość tlenu (skutkiem tego jest również brak zadyszki w trakcie wysiłku, o czym wiedzą wszyscy biegacze)
  • silne i zdrowe serce oraz nieotłuszczone aorty
  • zwiększony metabolizm, brak problemów z zaparciami
  • szybsze usuwanie toksyn z organizmu
  • zwiększona odporność na przeziębienia (by efekt był jeszcze lepszy warto się hartować poprzez zimne prysznice, morsowanie lub kąpiele lodowe)
  • spory wydatek energetyczny zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy
  • badania wykazują, że osoby regularnie biegające mają mocniejszy układ kostny, który jest także mniej podatny na wszelkie urazy i złamania, dodatkowo bieganie zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy
  • bieganie zmniejsza ryzyko artretyzmu
  • spokojne bieganie, czy wręcz trucht zmniejsza w dużym stopniu ryzyko wystąpienia raka piersi
  • naukowcy z Lawrence Berkeley National Laboratory w ciągu 7 lat przebadali ponad 30 tys. osób i doszli do wniosku, że regularne bieganie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu wzrokowego – zwyrodnienia plamki żółtej oraz zaćmy
  • biegając na świeżym powietrzu dostarczasz organizmowi niezbędnej dla dobrego zdrowia witaminy D (jej wchłanialność z promieni słonecznych, zależy oczywiście od pory roku, ale warto biegać cały rok)

A jak wyglądają efekty biegania po określonym czasie?

Bieganie – efekty po tygodniu treningów

Po 7 dniach trudno mówić o jakichkolwiek efektach. Z pewnością tym najważniejszym będzie ogromna satysfakcja z tego, że zacząłeś. Masz teraz nowe cele, Twoje ciało będzie się zmieniać, a Ty będziesz żyć po prostu lepiej!

Bieganie – efekty po 2 tygodniach treningów

Po 14 dniach od rozpoczęcia biegania możesz już zauważyć pewne zmiany w Twojej kondycji. Początkowe postępy są spore dlatego z pewnością będziesz mógł już pokonać więcej kilometrów niż na początku, biec nieco szybciej jednocześnie mniej się męcząc. 2 tygodnie to niewiele, ale skoro tyle wytrwałeś – dasz radę jeszcze więcej! Kolejne efekty biegania czekają! jakie efekty daje bieganie?

Bieganie – efekty po miesiącu treningów

Miesiąc biegania? Super! Jeśli dałeś radę trenować przez 30 dni to z pewnością ucieszą Cię takie efekty jak – większa wydolność, a co za tym idzie obniżony puls, zdrowsza, natleniona skóra, ustabilizowany metabolizm, lepsze tempo biegu, a jeśli biegałeś sumiennie i nie podjadałeś zbytnio – także utrata wagi. Większość biegaczy po miesiącu się poddaje. Ty biegaj dalej, a zobaczysz co jeszcze Cię czeka!

Bieganie – efekty po roku treningów

Rok biegania to już powód do świętowania! Kiedy na początku zadawałeś sobie pytanie: jakie efekty daje bieganie? – z pewnością nie spodziewałeś się, że będzie ich aż tyle. Po roku biegania zapewne będziesz ważyć znacznie mniej, a dystans jaki będziesz w stanie pokonać był kiedyś tylko marzeniem. Zyskasz większą odporność na choroby, a Twoje serce będzie pracować wydajniej! Jeśli biegałeś w grupie czy startowałeś w zawodach – będziesz mieć też sporo nowych, fantastycznych znajomych i co – czyż nie było warto?

 

Jak widać bieganie przynosi naprawdę sporo efektów i to w bardzo różnych dziedzinach życia. Nie twierdzę, że biegać powinni absolutnie wszyscy, ponieważ tę pasję trzeba naprawdę polubić i przekonać się do niej bez żadnego przymusu. Wtedy każdy początkujący szybko zauważy te zmiany. Zmiany, które odwracają życie człowieka o 180 stopni czyniąc je jeśli nie lepszym, to na pewno ciekawszym.

Komentarze Facebook