jakie efekty daje bieganie?
Jakie efekty daje bieganie? Nastąpią jeśli będziesz konsekwentny i nastawiony na cel!

 

Jakie efekty daje bieganie? – zmiany percepcji świata 

Nie znam drugiej takiej grupy społecznej, której spojrzenie na świat jest tak silnie pryzmatyczne. Bieganie jakby zakrzywia wymiary rzeczywistości, powodując, że świat, który obserwujemy na każdym kroku przypomina nam o tym, że jesteśmy biegaczami. Polna droga pośród kwiatów jest dla wielu urocza i malownicza – dla Ciebie jest przede wszystkim świetna do biegania.

Pies sąsiada jest bardzo ładny – nie pamiętasz rasy, ale zastanawiasz się czy dałby z Tobą radę przebiec maraton. Na dworze wieje silny wiatr – ludzie się martwią czy nie pourywa im dachów – Ty masz inny dylemat – jaki zrobić trening w taką pogodę. To absurdalne jakby się wydawać mogło podejście do świata jest elementem codzienności prawie każdego ,,wkręconego” w bieganie. Jest to nawet śmieszne, o ile nie przyjmuje jakiś skrajnych form, kiedy człowiek poza bieganiem nie widzi innego świata.

Bieganie – efekty

Świat, który postrzega biegacz nie jest już tylko jego środowiskiem życia czy miejscem zamieszkania. Dla niego jest to swego rodzaju poligon doświadczalny, który stawia coraz to nowe wyzwania – maraton w Nowym Jorku, bieg przez Saharę, ultramaraton w Alpach czy nawet bieg po schodach najwyższego budynku świata to marzenia setek tysięcy biegaczy, którzy właśnie w takich kategoriach postrzegają swoją planetę – planetę wyzwań.

Zmiany percepcji obejmują także system relacji na linii biegacz – osoba niebiegająca. O ile istnieje grupa biegaczy, która swoją pasję realizuje spokojnie, prowadząc przy tym normalne pozasportowe życie, spotykając się również z osobami spoza środowiska, o tyle jest również sporo osób, które nie potrafią funkcjonować z niebiegającymi grupami, a raczej nie znajdują z nimi wspólnego tematu. Taka bezkompromisowość jest jednym z ujemnych efektów biegania i niestety trzeba się z nią liczyć, a w przypadku zauważenia u siebie – walczyć.

 

Jakie efekty daje bieganie? – zmiany fizyczne

  • To oczywiście te, które są najbardziej widoczne. Najbardziej oczywistym efektem biegania jest stopniowa redukcja masy ciała oraz tkanki tłuszczowej. Od razu warto podkreślić, że dotyczy to osób, które zaczynają biegać regularnie kilka razy w tygodniu po minimum 30-40 minut. Niektórzy chcą szybkich efektów wykonując zaledwie jeden trening w tygodniu – to by było zbyt proste. Bieganie odchudza, ale tylko wtedy gdy jest praktykowane z pewną regularnością.
  • Oprócz zmian w samej masie ciała, zaczynają się również zarysowywać ukryte wcześniej pod tkanką tłuszczową, mięśnie – zwłaszcza łydek, czworogłowe oraz brzucha. Oczywiście istnieje spora dysproporcja pomiędzy rozwojem mięśni kończyn dolnych i górnych dlatego też oprócz samego biegania warto wykonywać siłowe ćwiczenia uzupełniające, które rozwiną dodatkowo takie mięśnie jak: bicepsy, tricepsy, mięśnie pleców czy też barków. Nie chodzi oczywiście o rozbudowanie ich do nie wiadomo jak dużych rozmiarów, ale o wzmocnienie tych mniej aktywnych w biegu partii mięśniowych, a przy okazji nadania swojej sylwetce większej proporcjonalności. Mamy więc kolejną odpowiedź na pytanie jakie efekty daje bieganie? Bardziej atrakcyjny wygląd!
  • Niestety wielu biegaczy oprócz samego biegania nie wykonuje żadnych innych ćwiczeń i jakie efekty daje bieganie wówczas? Nie takie jak byśmy tego oczekiwali co skutkuje sporą liczbą bardzo chudych zawodników, którzy wyglądają wręcz rachitycznie. Dlatego też ławeczka do brzuszków, niezbyt ciężkie kilkukilogramowe hantelki czy chociażby lateksowa taśma do ćwiczeń powinny się znaleźć w domu każdego biegacza, który chce nie tylko być chudy, ale też wyglądać zdrowo i proporcjonalnie, a co najważniejsze zmniejszyć ryzyko kontuzji!

 

Komentarze Facebook