Problemy i urazy skórne biegaczy – kompendium wiedzy

czyli o tym co biegacz najchętniej chciałby ukryć przed światem

0



 

5/ Krwawiące sutki i inne otarcia – problem otarć jest znany większości biegaczy na długich wybieganiach lub w przypadku upałów. Otarcia powodowane są głównie przez ocieranie skóra-skóra lub skóra-ubiór. Najczęściej otarcia pojawiają się na wewnętrznej części ud i pach. Krwawiące sutki (kolejne popularne obtarcie) – często powstają u mężczyzn podczas biegów długodystansowych wskutek nieustannego tarcia wystającej części sutka o luźną koszulkę biegową. Kobiety są mniej narażone na obtarcie sutków z powodu tego, że używają staników biegowych (drobna uwaga dla Pań biegaczek – bawełniane staniki też mogą podrażnić Wam sutki i spowodować obtarcia).

Zapobieganie/leczenie: Aby zapobiec obtarciom – należy zaopatrzyć się w tubkę wazeliny (lub innego środka dającego poślizg) i przed długimi wybieganiami lub bieganiem w upale aplikować grubą warstwę w miejscach wrażliwych na obtarcia (wewnętrzna strona ud, pachy w okolicach styku z koszulką, przy ramiączkach, pod paskiem od pulsometru). Kolejną sprawą są taśmy antypoślizgowe stosowane w niektórych spodenkach biegowych na udach, lub w biustonoszach biegowych. W przypadku deszczowych treningów, miejsca styku silikonowej taśmy ze skórą mogą zostać dotkliwie obtarte, dlatego gdy widzimy, że zbliża się na deszcz zastosujmy na trening wazelinę lub rozważny zmianę ubioru na odzież bez tych taśm. W przypadku krwawiących sutków – mężczyźni stosują wiele różnych technik – m.in. oczywiście smarowanie wazeliną, ale też zaklejanie plastrami. Ważne jest aby koszulka biegowa nie była zbyta luźna i na dłuższe trasy koniecznie nie bawełniana, tylko odprowadzająca wilgoć. Odpowiednie nawodnienie może także wiele pomóc – gdyż przy niedoborze wody pot szybko wyschnie, a na ciele zostanie sucha sól, która będzie powodowała dodatkowe podrażnienia.

Jak sobie radzić gdy otarcia już powstaną? Należy przemyć je dokładnie wodą z mydłem i stosować powierzchniowo maść z antybiotykiem (np. Tribiotic). Warto też dokładniej zabezpieczyć miejsca otarć przed kolejnym treningiem. Gdy rana nie chce zbyt szybko się zagoić – udaj się do lekarza, aby wykluczyć infekcję.

 

6/ Piezogeniczne grudki na stopach– wynikają z nadmiernego obciążenia stóp, przez co tłuszcz podskórny przechodzi i gromadzi się w macierzy kolagenowej skóry właściwej. Grudki mogą być bolesne lub bezbolesne, z reguły mają wielkość 2-5 mm, a kolor ich może być nieodróżnialny od skóry lub biało-żółty.

W przypadku gdy grudki powodują u biegacza ból, powinien on zatrzymać się i podnieść nogi na kilka minut – to powinno pomóc. Nie ma niestety żadnych sposobów zapobiegania ani leczenia tej przypadłości. Jedynie częściową poprawę zauważono w przypadku stosowania wkładek pod piętę.

fot. wikipedia.com
Grudki piezogeniczne /fot. wikipedia.org

 

7/ Pośladek biegacza – niewielkie wybroczyny z krwi w górnej części między pośladkami – powstają podczas tarcia pośladków o siebie w trakcie biegu.

8/ Łysienie na ręku – problem typowo “na czasie”, gdyż powoduje go używanie szerokich pasków mocowanych na rękach i służących do zabezpieczenia telefonu dotykowego z trakcie biegu. Badania wskazały, że zaprzestanie stosowania opasek zmniejszyło problem z wypadaniem włosów w miejscu mocowania.

 

 

STANY ZAPALNE

1/ Alergiczne zapalenie skóry – charakteryzuje się zaczerwienieniem  i pęcherzykami. Dotyczy najczęściej biegaczy, których skóra wchodzi w bezpośredni kontakt z częściami buta lub opaskami/przyrządami używanymi w przypadku kontuzji. Nadmierna wilgoć w skarpetkach biegowych predestynuje  do podrażnienia skóry stóp poprzez kontakt z tworzywem sztucznym z buta. Alergię można także wykazywać na żywicę formaldehydową, która jest składnikiem taśm sportowych (potocznych tape-ów).

 

2/ Pokrzywka – 2-4 mm jasne, swędzące bąble, które pojawiają się od 2-30 minut po przegrzaniu organizmu. Może być spowodowana zbyt wysoką temperaturą otoczenia, wzmożonym wysiłkiem, ćwiczeniami lub stresem. Ten rodzaj pokrzywki występuje najczęściej w górnym odcinku klatki piersiowej i na szyi, ale może się rozprzestrzenić także na resztę ciała.  Ogólnoustrojowe objawy, które mogą wystąpić to: skurcze brzucha, biegunka, nudności, wymioty, ślinotok, ból głowy, omdlenie i niskie ciśnienie. W przypadku pojawienia się pokrzywki powinno się zażyć lek przeciwhistaminowy lub glikokortykosteroid – leki te jednak powinien przepisać wcześniej lekarza. Ważna jest także obserwacja organizmu – w przypadku obrzęku naczyniowo-ruchowego możliwy jest wstrząs anafilaktyczny – czyli konieczne pilne przewiezienie na pogotowie.

 

3/ Anafilaksja indukowana wysiłkiem (EIA – exercise-induced anaphylaxis ) – oraz anafilaksja indukowana wysiłkiem i spożytym pokarmem (FDEIA – food-dependent exercise-induced anaphylaxis). Dokładna epidemiologia nie jest znana. Objawy FDEIA występują u niektórych chorych z nadwrażliwością na alergeny pokarmowe tylko po wysiłku poprzedzonym spożyciem uczulającego pokarmu (od kilku minut – do 2 godzin przed). Ani sam wysiłek, ani sam pokarm nie wywołuje objawów anafilaksji. Pokarmy niebezpieczne: owoce morza, alkohol, orzechy, seler, ser, mleko, pomidory, mąka pszenna. Objawy FDEIA: katar, duszność, nudności, wymioty, bóle brzucha, biegunka, rumień, pokrzywka, obrzęk twarzy, osłabienie, niepokój, a nawet utrata przytomności. Objawy EIA: skurcz oskrzeli 5-10 min po zakończeniu wysiłku fizycznego.

 

Odciski po bieganiu
Dbajmy o stopy – to niestety one są narażone na największą ilość problemów / fot.runnersfeed.com
Komentarze Facebook