Problemy i urazy skórne biegaczy – kompendium wiedzy

czyli o tym co biegacz najchętniej chciałby ukryć przed światem

0



 

INFEKCJE

1/ Grzybica międzypalcowa lub Zakażenie błony międzypalcowej bakteriami G(-) – to przypadłości, które nie uniemożliwią nam treningów jednak mogą spowodować duży dyskomfort estetyczny. Poza tym niosą ryzyko rozprzestrzeniania się – więc konieczne jest ich leczenie przez dermatologa.

Osoby aktywne sportowo są dwukrotnie bardziej narażone na tą występowanie tych schorzeń. W badaniu maratończyków stwierdzono, że aż 22-31% jest zarażonych dermatofitem Trichophyton rubrum i Trichophyton mentagrophytes. Dodatkowo korzystanie ze zbiorowych szatni i natrysków niesie z sobą większe ryzyko zarażenia, przy nieprzestrzeganiu pewnych zasad np. używania klapków pod prysznicem, w szatniach lub  nie pożyczanie klapków. Zawsze też pamiętajmy o dokładnym wysuszeniu naszych butów po treningu.

Ważną sprawą jest aby jeśli już zauważymy u siebie pewne zmiany, które świadczą o obecności drobnoustrojów (paznokcie robią się żółto-zielone, tworzy się biały nalot), udajmy się z tym do lekarza celem diagnozy i podjęcia kroków leczniczych. Niestety zdiagnozowana grzybica wiąże się w większości przypadków z koniecznością podjęcia dość radykalnych kroków , niektórzy lekarze mówią nawet o konieczności wyrzucenia wszystkich butów i skarpet zarażonego.

2/ Brodawki podeszwowe w postaci  tzw.  grudkowatych pęcherzyków na podeszwie stopy. Gdy wystąpią one w miejscu nacisku stopy mogą być bardzo bolesne. Powodowane przez wirusy brodawczaka ludzkiego (HPV), których czas inkubacji wynosi 6 miesięcy. Szczep ten jest bardzo zaraźliwy i może być groźny zwłaszcza dla osób o obniżonej odporności, bardzo szybko i  łatwo może się rozprzestrzeniać. Rozwija się w ciepłych i wilgotnych warunkach – basenów czy szatni.

Występują u biegaczy, którzy są narażeni na tzw. macerację skóry (uszkodzenie powierzchniowych warstw poprzez działanie przez dłuższy czas wilgoci) w przypadku przegrzania, mocnego pocenia stóp lub bieganiu w mokrych butach. Z reguły występują w skupiskach, tak jak na zdjęciu poniżej. Warto wybrać się z nimi do lekarza i poddać leczeniu, gdyż nieleczone mogą całkowicie uniemożliwić bieganie (a nawet chodzenie) z powodu silnego bólu przy zetknięciu stopy z podłożem.

 

Brodawki powierzchniowe / fot. ec.grisol.com
Brodawki podeszwowe / fot. ec.grisol.com

 

URAZY ŚRODOWISKOWE

1/ Poparzenia słoneczne i rak skóry – skumulowane działanie szkodliwego promieniowania UV oraz wielokrotnych przypadków pęcherzy od oparzeń słonecznych – jest znacznym powodem powstawania raka płaskonabłonkowego oraz podstawnokomórkowego skóry, a także czerniaka. Zaleca się zatem stosowanie, zwłaszcza przy długiej ekspozycji na słońce – ochrony skóry z filtrem UV SPF 25 i wyższym. W przypadku lżejszych poparzeń – stosowanie zimnej wody i okładów może uśmierzyć ból i stan zapalny skóry. Mocniejsze poparzenia wiążą się już z powstaniem pęcherzy i potrzebują specjalnego traktowania, aby zapobiec wtórnej infekcji. Sterylne ciepłe okłady, wazelina, gaza, miejscowe kortykosteroidy, niesteroidowe leki przeciwzapalne – to może łagodzić efekty fototoksyczne.

Najlepszym rozwiązaniem ochronnym jest unikanie aktywności przy największym nasłonecznieniu – czyli między 10 rano, a 16 po południu. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości należy odpowiednio zabezpieczyć się biegając w upale – poprzez odpowiedni strój i krem z wysokim (minimum SPF 25) filtrem. Krem powinien być najlepiej wodoodporny, aby nie spłynął do oczu wraz z potem.

 

2/ Odmrożenie – szczególnie niebezpieczne w okresie zimowym gdy temperatura oscyluje dużo poniżej O°C. Odmrożenie to najczęściej występujący problem powierzchniowy skóry związany z zimnem. W przypadku odmrożenia skóra początkowo jest odrętwiała, następnie powstają plamki niebiesko-fioletowe, potem puchnie i piecze. W ciągu 24-36 godzin powstają pęcherze, a w ciągu 2 tygodni następuje schodzenie w formie skorupy. Skóra po odmrożeniu może być przewrażliwiona na zimno nawet przez kolejnych kilka miesięcy. Biegacze trenujący na zewnątrz powinni się odpowiednio zabezpieczyć przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych (bieg powoduje wzmożony  pęd powietrza, który jest dodatkowym czynnikiem chłodzącym) – zwłaszcza nos, policzki, podbródek czy uszy.

Zapobieganie/Leczenie: Aby zapobiec odmrożeniu biegając w mrozy biegacze powinni zawsze ubierać się “na cebulkę” – wielowarstwowo i dostosować ubiór do warunków panujących na zewnątrz. Kombinacja wysiłku, niskiej temperatury i wiatru – potrafi zmniejszyć wartość izolacyjną ubioru nawet o 10%. Mokre ubrania jak najszybciej powinny zostać zmienione gdy mamy przerwę w treningu (np. rozgrzewkę przed szybszymi odcinkami). Warto też zadbać o odpowiednie zabezpieczenie tłustymi kremami miejsc wrażliwych na odmrożenia.

 

Skóra biegacza
Poparzenia słonecznego nie można lekceważyć. Zabawne szlaczki na plecach mogą być początkiem powstania komórek nowotworowych / fot. bodyresolution.com

 

Źródła:

Mailler-Savage E.A. i Adams B.B., Skin manifestations of running. Journal of the American Academy of Dermatology 2006, 55 (2), 290-301.

Mailler E.A. i Adams B.B., The wear and tear of 26.2: dermatological injuries reported on marathon day. British Journal of Sports Medicine 2004, 38 (4), 498-501.

Adams B.B. i Kindred C., Common and Uncommon Hair and Nail Problems in Sports, Cutis 2005, v. 75 (5), 269-275

www.portal.abczdrowie.pl

Komentarze Facebook