Roztrenowanie – regeneracja w dłuższym wydaniu

0



 

roztrenowanie jazda na rowerze
W okresie roztrenowania jedną z najlepszych aktywności dla biegacza jest rower. Warto wtedy pojeździć, nawet jeśli sie za tym nie przepada.

 

 

Jak te kilka tygodni przeżyć?

Zasadniczo odpoczywać i regenerować się tak dużo jak tylko się da. Wskazane są zwłaszcza: basen, kąpiele solankowe, sauna, jacuzzi, masaże i przede wszystkim dużo spokoju i wyciszenia. Jeśli chodzi o aktywność, to nieoceniony jest w tym okresie rower, który pozwoli spalić trochę kalorii, nie obciążając przy tym stawów. Poza tym w niewielkim stopniu można również uprawiać te dyscypliny sportu, na które w cyklu treningowym nie mogliśmy sobie pozwolić, jak np. tenis, koszykówka czy piłka nożna. Dobrze jest też wybrać się na grzyby, oczywiście o ile okres roztrenowania pokryje się z okresem wysypu. Wszystko jednak z umiarem i świadomością, że to ma być przede wszystkim czas relaksu. Jest to również świetna okazja do podsumowania swojego sezonu, oceny co się udało, a co nie, zaplanowania kolejnych startów i wynikowych celów.

Odpoczynek od biegania nie oznacza jednak, że jak raz czy dwa razy w tygodniu wyjdziesz potruchtać to coś złego Ci grozi. Pamiętaj jednak aby biegać wtedy bardzo wolno i bez żadnych akcentów. Ty masz nabrać w tym okresie tzw. głodu biegania, który będzie Twoim filarem późniejszej motywacji.

 

Czy każdy biegacz potrzebuje roztrenowania?

Zdecydowanie nie. Roztrenowanie to niejako forma nagrody za trud włożony w treningi i starty. Jeśli biegasz typowo rekreacyjnie, bez nacisku na wynik, a sam start w półmaratonie czy maratonie był dla Ciebie tylko lekkim biegiem na zaliczenie, wówczas okres roztrenowania możesz spokojnie pominąć. Nie zalecam też roztrenowania osobom, które są w trakcie odchudzania, a startowały w maratonie (również traktując go lightowo). W ich przypadku zdecydowanie lepszy będzie krótki tygodniowy odpoczynek i dalsza aktywność w biegu lub choćby w postaci slow joggingu dla zmniejszenia obciążeń. Tutaj ważna jest bowiem regularność i ciągłość aktywności aż do uzyskania pożądanej masy ciała. Jest to również korzystne z punktu widzenia psychiki takich osób, które często po kilkutygodniowym okresie roztrenowania miały duży problem z motywacją aby powrócić do biegania lub w ogóle rezygnowały.

 

Czego nie robić w trakcie?

Oczywiście nie przemęczać się za bardzo, ale też zwracam uwagę na to aby nie zmieniać zbytnio swojego stylu życia i żywienia. Jeśli w cyklu treningowym zawsze pilnowałeś odpowiedniego 8-godzinnego snu, nie zarywaj teraz nocek licznymi imprezami (choć wszystko jest dla ludzi, więc 2-3 całonocne potańcówki Cię nie zabiją). Nie objadaj się również ponad granice rozsądku śmieciowym jedzeniem, słodyczami i innymi paskudztwami, które negatywnie wpłyną na Twoje zdrowie. W okresie roztrenowania niektórzy zawodnicy tyją kilka kilogramów poprzez zmniejszoną aktywność, więc po co wzmacniać ten efekt dodatkowo zbędnymi kaloriami?

Swoją drogą tymi kilkoma dodatkowymi kilogramami nie przejmuj się zbytnio. Wracając do formy i zachowując odpowiedni bilans kaloryczny – nie ma opcji aby nie wrócić do dawnej wagi.

Komentarze Facebook